Značaj registracije i zaštite žiga- Budite prepoznatljivi
Značaj registracije i zaštite žiga- Budite prepoznatljivi

Značaj registracije i zaštite žiga danas posebno dolazi do izražaja kada je na tržištu roba i usluga danas velika konkurencija. Sve je više ponuda različitih fizičkih i pravnih lica koje su vrlo kvalitetne i upravo usled povećane konkurencije postavlja se kao imperativ vaše razlikovanje od ostalih konkurenata na tržištu. Jedan od načina kako da upravo vi budete prepoznatljivi, jedinstveni i upečatljivi jeste da imate znak kojim ćete se koristiti na tržištu i da ga potom zaštitite kao žig.

Šta je žig? Žig je pravo kojim se štiti znak koji u prometu služi za razlikovanje robe odnosno usluga jednog fizičkog ili pravnog lica od robe, odnosno usluga drugog fizičkog ili pravnog lica. To je znak koji može da se sastoji od bilo kakvih znakova, posebno od reči, uključujući lična imena, ili od crteža, slova, brojeva, boja, trodimenzionalnih oblika, oblika robe ili njenog pakovanja, kombinacija tih znakova ili zvukova, pod uslovom da je podoban za razlikovanje u prometu robe, odnosno usluga i da može biti prikazan u registru žigova na način koji omogućava nadležnim organima i javnosti jasno i precizno utvrđivanje predmeta zaštite. Neki od najpoznatijih žigova su Coca-Cola, Apple™, Starbucks, budući da su globalno prepoznatljivi čak i delimičnim označavanjem ili isticanjem.

Karakteristike Žiga

  • Stiče se kroz postupak registracije u Zavodu za intelektualnu svojinu
  • Privatno pravo (pripada konkretnom nosiocu)
  • Marketinški alat i osnova za kreiranje ugleda (brend)
  • Teritorijalno je pravo, zaštita važi u okvirima konkretne države
  • Nosilac žiga je dužan da ga koristi
  • Period važenja žiga je najpre 10 godina sa mogućnošću neograničenog broja produženja

Priznanjem žiga, njegov nosilac stiče isključivo pravo da znak zaštićen žigom koristi za obeležavanje robe, odnosno usluga na koje se taj znak odnosi i da drugim licima zabrani da isti ili sličan znak neovlašćeno koriste za obeležavanje iste ili slične robe, odn. usluga, ako taj znak može da izazove zabunu u prometu. Nosilac žiga ne može zabraniti drugom licu da isti ili sličan znak koristi za obeležavanje robe, odn. usluga druge vrste (princip specijaliteta žiga). Izuzetak od ovog pravila predstavlja čuveni žig, čiji nosilac može zabraniti drugom licu da isti ili sličan znak koristi za obeležavanje robe, odn. usluga koje nisu slične onima za koje je žig registrovan.

Registracija Žiga

Jednom kada se odlučite kakav će biti vaš prepoznatljiv znak, potrebno je da preduzmete i dalje korake kako biste osigurali svoju jedinstvenost. Niko ne želi da se koristi u pravnom prometu žigom koji je toliko sličan žigu drugog proizvođača da se kupci dovedu u zabludu ko je proizveo proizvod ili uslugu. Zato je važno preduzeti adekvatne mere zaštite žiga.

Pravna zaštita vašeg znaka ostvaruje se u postupku pred Zavodom za intelektualnu svojinu i to podnošenjem odgovarajuće prijave uz prateću dokumentaciju i uz dokaz o plaćenoj taksi. Međutim, kako biste bili sigurni da vaš znak nije previše sličan već registrovanom znaku, preporuka je da se pre podnošenja prijave uradi istraživanje odnosno pretraga baza podataka o već registrovanim žigovima. Istraživanje registra može da bude samostalno, pretraživanjem domaće i međunarodne baze podataka ali je mnogo značajnije stručno pretraživanje baze podataka koje vam sprovodi Zavod (rešerš žiga). Rezultat istraživanja je značajan kao neka vrsta smernice za dalje postupanje i eventualne izmene ukoliko se pokaže da postoje slični žigovi, dakle on nam nikako ne garantuje ishod po kasnije podnetoj prijavi.

Kada ste se uverili da se neko već ne koristi veoma sličnim ili istim znakom, možete pristupiti postupku registracije znaka. U našem pravnom sistemu žig se stiče upisom u Registar žigova, a važi već od datuma podnošenja prijave. Danom podnošenja prijave nosilac prava stiče i pravo prvenstva što podrazumeva da njegovo pravo, ukoliko žig bude registrovan važi od tog datuma. Međutim, za vreme ispitivanja ispunjenosti uslova za priznanje žiga, postoji samo uslovno pravo koje se definitivno stiče registracijom žiga, odnosno koje se izgubi odbijanjem zaštite žiga od strane Zavoda.

Nakon što Zavod sprovede formalno i materijalno ispitivanje podnete prijave, i utvrdi da su ispunjeni svi uslovi, poziva zaključkom podnosioca prijave da uplati taksu za prvih 10 godina zaštite žiga.

S druge strane, ako utvrdi da prijava ne ispunjava uslove za priznanje žiga, Zavod će pismenim putem obavestiti podnosioca prijave o razlozima zbog kojih se žig ne može priznati i pozvaće ga da se u roku od 30 dana izjasni o tim razlozima. Zavod će rešenjem odbiti prijavu za priznanje žiga u celosti ili za pojedine robe, odnosno usluge, ako podnosilac prijave ne postupi po ovom zahtevu ili postupi ali Zavod i pored izjašnjenja podnosioca prijave i dalje smatra da se žig ne može priznati u celosti ili za pojedine robe, odnosno usluge.

lawyer novi sad

S obzirom na to da je potrebno odgovarajuće stručno znanje iz oblasti intelektualne svojine prilikom ispitivanja podobnosti konkretnog znaka kao i poštovanje propisane procedure pred Zavodom za intelektualnu svojinu predlažemo vam da se pre podnošenja prijave posavetujete sa stručnim licima kako biste sebi skratili vreme i uštedeli novac.

Potrebna vam je pravna pomoć?
Kontaktirajte nas

Tagovi

Sadržaj: