“Srbi zarobljeni na aerodromu na Kipru: Deca plaču, turisti besni-usledio haos, niko ne može nazad”, jedan je od naslova u novinama koji ste sigurno ste imali prilike da pročitate ovih dana kada je na desetine naših državljana ostalo bez svojih mesta na letu avio kompanije Wizz Air iz Larnake do Beograda.
Nažalost ovo su vesti koje nisu tako retke a posebno u letnjim mesecima kada je pojačan promet aviona usled godišnjih odmora.
Iako nismo upoznati sa detaljima konkretnog slučaja, on nas je ipak naveo da našim čitaocima ukratko približimo koja su prava putnika u avio saobraćaju u ovakvim situacijama s obzirom da se one često dešavaju.
Najpre je bitno istaći da svaki putnik u slučaju dužeg kašnjenja leta (preko 3h) ili otkazivanja leta ima pravo na pomoć od strane avio kompanije.
Ta pomoć ogleda se u obezbeđivanju hrane, pića i adekvatnog smeštaja kao i prevoza do smeštaja.
Ukoliko putnici ne dobiju ovu pomoć i sami finansiraju hranu, piće ili smeštaj imaju pravo da traže isplatu naknade štete od avio kompanije. Ova pomoć nije vezana za rešavanje pitanja oko otkazanog leta ili leta koji kasni i ona u svakom slučaju mora da se pruži.
Pored toga, u slučaju otkazivanja leta avio kompanija je u obavezi da ponudi adekvatan alternativni let u razumnom roku ili da ponudi refundaciju karte.
Ako avio kompanija i postupi na ovaj način to je i dalje ne oslobađa od obezbeđivanja pomoći kao i od isplate naknade za otkazan ili zakasneli let (preko 3h).
Naime, ovo je naknada koja je predviđena međunarodnim aktima i predstavlja jedan vid kompenzacije putnicima za neprijatnost usled otkazivanja ili kašnjenja leta.
Naknada može da se kreće od 250-600 EUR u zavisnosti od vazdušne udaljenosti mesta polaska i mesta dolaska.
Da bi kasnije mogli da ostvare prava, putnici moraju da sačuvaju sve dokaze koje mogu počev od:
- avio karata,
- mejlova sa avio kompanijom, agencijom,
- fiskalne isečke za troškove hrane, pića, smeštaja i
- druge dokaze koji mogu da im budu od koristi da bi ostvarili naknadu štete pred avio kompanijom.
Ukoliko vam je potrebna pravna pomoć ili želite da saznate više o ovoj temi, možete pročitati naš tekst “Naknada za kašnjenje leta, otkazan let i oštećen ili izgubljen prtljag”.